Een dag van bezinning.

Ik heb deze dag niet bewust gekozen, tijdens de Dodenherdenking viel het pas op zijn plaats.

Een dag om alles eens op een rijtje te zetten. Woorden die mij raakten. Die woorden maakte mij bang, klein en onzeker. Woorden als een ouder die zijn kind publiekelijk straft, als een leraar die de leerling vernederd in het bijzijn van de hele klas. Alles wel tientallen keren terug gelezen, zoeken naar mijn foute woorden en weer de fout bij mezelf zoeken.

Hoe kom ik uit deze negatieve spiraal? Waarom laat ik dit iedere keer weer toe? En dan ga ik zoeken op internet. Val van de ene in de andere verbazing, de ene meditatie wordt gevolgd door een nog diepere meditatie.

Langzaam pel ik laag voor laag af. Hoe dichter ik bij de kern kom, hoe heftiger het wordt. Het gevoel van liefde wordt intenser, het groeit, het bloeit en straalt. Het overvalt mij compleet.

Na alle verwijten, de belerende woorden, blijft liefde de boventoon voeren. Liefde zonder verwachtingen, zonder eisen, zonder wederliefde, maar liefde in de puurste vorm die bestaat. Wat ik ook probeer, die intense liefde blijft.

4 mei 2014, wij herdenken de doden, ik deed dit in mijn geliefde bos. In stilte, een zijn met hen die gevochten hebben voor onze vrijheid, in de natuur. Zelfs het leven in het bos werd rustiger en stiller.

En op weg naar huis viel alles op zijn plek! Woede of haat is een reflectie van je eigen onvermogen, iets wat je projecteert op een ander. De spiegel die alles weerkaatst, maar waarin je niet wil kijken. Weglopen voor je eigen tekortkomingen,  jezelf boven alles en iedereen plaatsen, maar …………..! Er is slechts één antwoord: Liefde voor jezelf!

Hoeveel pijn of verdriet iemand je ook doet, laat het bij die ander. Het is zijn/haar probleem. Ga terug naar je kern, naar je eigenliefde en omarm jezelf. En nee dat is niet egoïstisch, het is een geschenk aan jezelf. Als je dit kan, kan je iemand liefhebben zonder voorwaarden.

In liefde laat ik vrij wat mij pijn heeft gedaan. In liefde, in de puurste vorm, omarm ik wat in mij en voor mij ligt. Weten wat ik weet, voelen wat er binnenkomt, onderga ik deze transformatie.

Op blote voeten, zonder kleren dans ik op de golven van liefde en voel mij geborgen! Ik leef en geniet.

Warme groet, Monique

 

Over monique46

Leef in liefde, eenvoud en vrijheid. Natuurmens en dierenvriend.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

