Afstand nemen of afscheid???

Afscheid nemen doe je iedere dag weer ……………als de dag ten einde komt!

Afscheid nemen van dierbaren die dit aardse leven hebben verlaten!

Het moeilijkste lijkt het afscheid nemen van familie, vrienden of kennissen, omdat men blijkbaar geen behoefte meer heeft aan mijn aanwezigheid. Lange tijd heeft alles in mij zich verzet tegen zulke beslissingen. Tot vandaag.

Tijdens mijn werk werd ik met iets geconfronteerd en eindelijk vielen mijn oogkleppen af! Ga voor degene die jou de moeite waard vindt. Beng dat was erg confronterend, maar wel heel erg verhelderend!

Wat is er mooier dan zoiets terug te zien bij dieren. Dagelijks zie ik twee Ijslandertjes, zodra ze het gekraak van mijn fiets horen kijken ze op. Vandaag stond er maar één Ijslander in de wei. Zodra hij mij hoorde aankomen, stormde hij naar mij toe. De dagelijkse knuffel volgde en op mijn vraag: “Waar is je vriendje?” volgde luid gehinnik. Zijn hoofd vloog alle kanten op. Ik beloofde hem te gaan vragen waar zijn vriendje was en hij volgde mij tot het einde van de wei.

Navraag leerde mij dat zijn vriendje uit rijden was. Ik ben als een speer teruggegaan en vertelde hem dat zijn vriendje zo terug zou komen. Enkele minuten later zag ik zijn vriendje terugkomen en hun weerzien heeft diepe indruk op mij gemaakt! De eenvoud, maar vooral het oprechte en de puurheid, maakte mij duidelijk dat ik afstand mag nemen van degenen die niet oprecht zijn of mij als persoon niet kunnen of willen respecteren.

Afstand en dus geen afscheid, omdat iedereen op een bepaalde manier met elkaar verbonden is. Afstand, omdat ik dan voor mezelf kies, geen zin meer heb om mij telkens weer te laten kwetsen. Afscheid nemen hoeft niet, omdat ik ervoor kies om de mooie, liefdevolle herinneringen te koesteren.

Soms waag je gok en investeer je heel veel tijd en energie in iets of iemand, maar blijkt het eenrichtingsverkeer te zijn! Ik heb ervoor gekozen niet langer te gokken. Ik ben een mens van vlees en bloed, een mens met heel erg sterke gevoelens, maar mag nu keuzes maken.  Ik kies voor eerlijk en open contact met vrienden en familie. Contact door elkaar te ontmoeten, gezellig te kletsen, te lachen onder het genot van een hapje en een drankje, zonder verwachtingen, maar gewoon samenzijn!

Maak deze keuze mij verdrietig? Niet echt, het geeft mij rust en ruimte. Ruimte om open te staan voor nieuwe mensen en daar heb ik echt zin in!

Lieve groet, Monique

Over monique46

Leef in liefde, eenvoud en vrijheid. Natuurmens en dierenvriend.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

