Moeten

Vanavond een tweede blog gelezen over het woord moeten.

Zodra ik dat woord lees voelt het voor mij als een koord dat steeds strakker wordt gespannen, alsof ik stik! Tegen wil en dank ga ik terug naar het verleden, maar blijkbaar is dat nodig.

Zolang ik me kan herinneren, heb ik altijd van alles moeten doen. Puur en alleen omdat het van mij verwacht werd. Dit zijn van die conditioneringen waar iedereen mee te maken heeft of heeft gehad.

Als kind en puber, altijd die dwang, met als gevolg een enorme angst. Angst om niet geaccepteerd te worden, straf te krijgen als ik niet deed wat er van mij verwacht werd. Dus braaf deed ik wat ik men van mij verwachtte.

Blijkbaar was dat voor de buitenwereld zichtbaar. Op school, werk en in m´n relatie was het altijd maar weer moeten. Nu weet ik dat ik het zelf toeliet, maar toen was het voor zo belangrijk om aardig en lief gevonden te worden. Wat heeft dit gedrag mij opgeleverd? Helemaal niets, sterker nog: Ik heb mezelf veel te kort gedaan!

Ergens, in de mooiste en tevens zwaarste tijd van mijn leven, is het kwartje gevallen! Monique moet niets, ik mag kiezen. Kiezen voor het geluk, blijdschap en ontroering, voor liefde, maar vooral mezelf zijn! Weg met het woord moeten, weg met die negatieve lading.

De krachten van de natuur, een wolkbreuk, de storm, voor mij zijn het elementen die mij iets duidelijk maken en ik duik er voor 100% in. Mijn werk is geen moeten, omdat ik het doe vanuit mijn hart, met liefde.

Vriendschap, tja dat zal altijd moeilijk blijven. Te vaak zo ontzettend diep gekwetst, het vertrouwen verloren en dus overheerst een bepaalde terughoudendheid  als ik mensen leer kennen. Maar toch, door naar mijn gevoel te luisteren en daar op te vertrouwen laat ik een enkeling toe.

Misschien klinkt het heel erg egoïstisch, maar ik kies echt voor mezelf. Als ik mezelf verloochen hoe kan ik er dan oprecht voor die mensen zijn waar ik zielsveel van hou?

Ik moet niets meer, ik mag datgene doen waar mijn hart en ziel liggen: Leven en genieten!!!

Lieve, warme groet, Monique

Over monique46

Leef in liefde, eenvoud en vrijheid. Natuurmens en dierenvriend.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

