Verborgen verdriet!

Gisteravond liep ik met het idee rond om een blog te schrijven over dit onderwerp. De reden was een gesprek dat ik afgelopen week heb gehad met 3 mensen.

We hadden het over de vraag: Hoe gaat het met jou? Alle drie gaven ze hetzelfde antwoord: Goed! Waarop ik zei: Oké, maar hoe gaat het nu echt met jou? Verschrikt keken ze mij aan. Een doodse stilte volgde. Mijn voelsprieten maakten overuren, maar vooral de aanblik van deze mensen. Het was alsof er schaduw over hen viel.

Om het gesprek gaande te houden, vertelde ik dat nagenoeg iedereen altijd zegt dat het goed gaat terwijl de lichaamstaal vaak iets anders laat zien.

Waarom is het toch zo moeilijk om over het verborgen verdriet te spreken? Voor de een is het schaamte, voor de ander een schuldgevoel en/of angst, terwijl het voor weer een ander makkelijker is het verdriet te negeren, doen alsof er geen verdriet is.

Misschien denk je nu dat het met het verborgen verdriet wel meevalt, helaas de werkelijkheid is  zo anders.

Blijkbaar is het uit den boze verdriet te delen, maar gedeeld verdriet is minder zwaar om te dragen. Onthoud dat er altijd wel iemand is die echt, oprecht en zonder oordeel naar je wil luisteren.

Het raakt mij echt als ik lees dat veel mensen verborgen verdriet hebben, verdriet dat niet ter sprake wordt gebracht tijdens een gesprek. Gelukkig is er pen en papier of mail, dan wordt het vaak iets makkelijker om te de delen.

Er is altijd wel iemand die van je houdt, die jou de moeite waard vindt om naar te luisteren en voor jou klaar staat!

Samen kunnen wij elkaar het leven een beetje meer glans geven.

Lieve groet, Monique

 

Over monique46

Leef in liefde, eenvoud en vrijheid. Natuurmens en dierenvriend.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

