De rekening!

Jarenlang werd mijn leven beheerst door angst. De angst iemand te kwetsen, iemand te verliezen, maar vooral iemand pijn te doen. Hoe zorgvuldig ik mijn woorden ook probeerde uit te kiezen, de lezer of gesprekspartner voelde het vaak anders. Ik stond vaak verbijsterd te luisteren naar de verwijten, bleef dagen, soms wekenlang alles terughalen. Ik moest en zou, voor mezelf, uitzoeken waarom ik dat telkens weer deed.

Met vallen en opstaan leerde ik dat ik die angst mocht loslaten.  Om de doodeenvoudige reden dat ik mezelf daardoor niet meer kon zijn. Zolang op de toppen van je tenen lopen, waardoor ik de wereld om mij heen niet meer zag. De neerwaartse spiraal dreigde de overhand te krijgen. De laatste weken samenzijn met mijn broer, opende mijn ogen. Na jaren van afwezigheid was zijn kleine zusje weer in zijn leven. Ik kon weer van hem houden, maar moest na 4 weken definitief afscheid van hem nemen.

Ik liet de angst los en angst maakte plaats voor liefde! Liefde zonder voorwaarden, zonder oordeel, maar puur vanuit mijn hart. Ik merk nu dat liefde geven, hoe klein het ook mag zijn, een geschenk is voor de ontvanger en voor mij.

Waarom dan toch de rekening? De angst om degene waarvoor ik werk lichamelijk pijn te doen, is mij duur komen te staan. Het gevolg is een zware heup- en liesblessure. De fysiotherapeut heeft mij een grote spiegel voor gehouden. Ik zal hard moeten werken voor mijn herstel, maar ook moeten leren dat ik mijn grenzen nog sterker moet bewaken! Grr, nog één angst te overwinnen!

En dan denk ik aan de woorden van een lieve vriend: Is het een signaal? Ja, jij had gelijk, het was een signaal.

Cijfer jezelf, geestelijk en lichamelijk voor niemand weg! Je hebt maar één lichaam, koester dit als je kostbaarste bezit!

Lieve groet, Monique

Over monique46

Leef in liefde, eenvoud en vrijheid. Natuurmens en dierenvriend.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

